Wie ben ik?

Kinderen als Kans: Samen Groeien.

Hallo, Mijn naam is Edwin en ben vader van twee kinderen. ik heb vele jaren doorgebracht in de wereld van ICT. Als een gepassioneerde techneut vond ik vreugde in het oplossen van complexe problemen en het creëren van innovatieve oplossingen. Echter, naarmate de tijd verstreek, begon ik te realiseren dat mijn ware passie elders lag – in het begeleiden en inspireren van anderen, vooral kinderen.

De overgang van de ICT naar het ondersteunen van kinderen met hun talenten en vaardigheden leek misschien onverwacht voor sommigen, maar voor mij voelde het als een natuurlijke evolutie. Terwijl ik in de technologische wereld werkte, merkte ik dat ik een diepere vervulling zocht, iets wat meer betekenis gaf aan mijn werk en mijn leven. Dit leidde me naar het verkennen van mijn interesse in het onderwijs en het helpen van anderen om hun potentieel te realiseren.

Het deze gedachte in het achterhoofd, besloot ik mijn passie te volgen en mijn carrière een nieuwe richting te geven. Ik begon te investeren in mijn eigen ontwikkeling, het verkrijgen van kennis over pedagogiek, psychologie en coaching. Ik streefde ernaar om een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig voelen om te verkennen, te falen en te groeien.

Mijn aanpak draait om het aanmoedigen van kinderen om hun eigen interesses en passies te ontdekken, en vervolgens te begeleiden bij het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om deze te realiseren. Door middel van speelse en interactieve activiteiten, probeer ik een omgeving te creëren die zowel stimulerend als ondersteunend is.

Of het nu gaat om het leren van programmeervaardigheden, creatief denken, samenwerken of communiceren, ik geloof dat elk kind unieke talenten heeft die gekoesterd moeten worden. Mijn rol is om hen te helpen deze talenten te identificeren, te ontwikkelen en uiteindelijk te laten bloeien.

Hoewel de overstap van ICT naar het werken met kinderen een uitdagende reis was, heb ik er geen moment spijt van gehad. Het is een voorrecht om deel uit te maken van het groeiproces van kinderen en om hen te helpen zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen. Ik kijk uit naar de vele avonturen die nog komen gaan op deze opwindende reis van leren en groeien, zowel voor mijzelf als voor de kinderen die ik begeleid.

Leerkrachten maken elke dag het verschil. Ik zie het aan mijn echtgenote die zich iedere dag
vol overgave inzet om het potentieel van haar leerlingen te ontkiemen. haar familie is al meerdere generaties werkzaam in het onderwijs, en als we elkaar zien, gaat het altijd over de kwaliteit van het onderwijs. Ergens in de kantlijn van die gesprekken is het idee voor Miniskills ontstaan.

Hoewel ik veel respect heb voor alle leerkrachten die zich elke dag inzetten om een stevige basis voor hun leerlingen te leggen, zie ik dat zij tegelijkertijd geconfronteerd worden met de trend waarin prestaties en potentieel steeds beter meetbaar moeten zijn. Lijstjes en kaders sturen het onderwijs, en – zoals ik bij mijn eigen kinderen zie – leren we kinderen vooral hoe ze binnen deze normen goed kunnen presteren. In een systeem waarin vooraf duidelijk is wat de uitkomst van een leerproces moet zijn, is er logischerwijs minder ruimte voor de ontwikkeling van vindingrijkheid en eigenheid, terwijl juist deze vaardigheden essentieel zijn voor de toekomst.”

Hoe die toekomst er precies of ongeveer uitziet, weten we niet. Wél weten we dat de
ontwikkeling van ICT en techniek het leven nog ingrijpender zullen beïnvloeden dan nu al het geval is. Om in de continue stroom van verandering (het ‘niet-weten’) te bewegen, dienen we voortdurend onze positie te bepalen én in te nemen. Dat vraagt op persoonlijk vlak om moed, creativiteit, bewustzijn, zelfregulering én sociale vaardigheden. Op professioneel vlak maken vaardigheden in de ICT, informatieverwerking en computional thinking het verschil.

En let wel: het gaat hier om het verschil tussen meedoen en langs de zijlijn staan. Daarom heten deze vaardigheden met recht ‘21 ste eeuwse skills’.
Het is mijn missie om kinderen deze vaardigheden te laten ervaren, en ze de tools in handen te geven om hun eigen talenten en vindingrijkheid te ntginnen. Het blije gevoel dat je ervaart als je ziet hoe iets wél kan, gewoon door het vraagstuk of een element erin te kantelen of om te keren. Dat is onbetaalbaar, en dat wil ik kinderen graag meegeven.

21 ste eeuwse skills
– Kritisch denken
– Creatief denken
– Probleem oplossen
– Computational thinking
– Informatie vaardigheden

– ICT-basisvaardigheden
– Mediawijsheid
– Communiceren
– Samenwerken
– Sociale en culturele – vaardigheden (burgerschap)
– Zelfregulering

You cannot copy content of this page

error: Content is protected !!